Imtech is definitief sportsponsor af in Duitsland. Het door boekhoudproblemen in opspraak geraakte installateursbedrijf uit Gouda meldde donderdag dat het laatste nog lopende contract, met voetbalclub HSV uit Hamburg, per 30 juni voortijdig wordt beëindigd.

Het stadion van de club van middenvelder Rafael van der Vaart heet dan niet langer de Imtech Arena.

Eerder werd al de samenwerking met Bayern München en het veel kleinere VfR Aalen stopgezet. De beëindiging van dergelijke sponsordeals maakt deel uit van de grote schoonmaak die topman Gerard van de Aast doorvoert bij Imtech. Hij werd bij zijn aantreden in 2013 direct geconfronteerd met een berg financiële problemen, die veelal hun oorsprong hadden bij de Duitse tak van de onderneming.

Onderhandelingen duurden lang

Van de Aast stak nooit onder stoelen of banken dat hij de naam van zijn bedrijf liever vandaag dan morgen zou zien verdwijnen van de gevel van de Imtech Arena. De topman vond miljoenen verslindende sponsordeals niet passen bij een bedrijf dat financieel in zwaar weer zit.

Uitgerekend de onderhandelingen met HSV, waar de sponsoring door de naamgeving aan het stadion het meest zichtbaar was, duurden evenwel het langst.

De Duitse club heeft in Klaus-Michael Kühne, de in Hamburg geboren topman en meerderheidsaandeelhouder van transportbedrijf Kühne + Nagel, een nieuwe geldschieter gevonden. Met hem is afgesproken dat het stadion waar Oranje in 1988 Duitsland uitschakelde in de halve finale van het EK voetbal, weer de oude naam Volksparkstadion terugkrijgt.

Poolse opdracht voor Imtech

Imtech maakte donderdag tevens bekend dat het een nieuwe fabriek van autoconcern Volkswagen in Polen gaat voorzien van technologie. Financiële details werden daarbij niet gemeld, maar het gaat volgens de technisch dienstverlener om een "omvangrijke opdracht".

Imtech Polen wordt onder meer verantwoordelijk voor de ventilatie, koudetechniek, klimaatbeheersing, verwarming, perslucht en de interne en externe installaties voor brandkranen in de nieuwe fabriek. De Hongaarse tak van het bedrijf neemt het ventilatiesysteem in de montagehal voor zijn rekening.

In de nieuwe Volkswagen-fabriek in Wrzesnia wordt vanaf 2016 het nieuwe model van de VW-bestelwagen Crafter geproduceerd. De bouw van de fabriek is al begonnen en moet in de tweede helft van 2016 zijn afgerond.

'Poolse order positief nieuws'

De Poolse opdracht is volgens analist Joost van Beek van Theodoor Gilissen goed nieuws voor het bedrijf. "Laten we hopen dat dit een beetje het begin is van positief nieuws voor de onderneming, en dat ze niet uit de markt zijn geduwd door alle problematiek uit het verleden. Ik denk dat je hier normaal gesproken een marge van 3 tot 4 procent op moet kunnen halen", zo wist hij.

De vraag is volgens Van Beek wel wat de financiële omvang van de order is. "Ik ga er daardoor wel van uit dat de waarde meer is dan 20 tot 30 miljoen euro, maar dat is wel een slag in de lucht", aldus Van Beek.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl